بفرمایید یک لقمه معنوی نوش کنید: یک لقمه انتظار مهدوی
سلام بر مهدی (عج) رحمت فراگیر الهی، سلام بر مهدی (عج) امام مهر و محبت،
سلام بر مهدی (عج) پدری مهربان، سلام بر مهدی (عج) مهربانترین نسبت به مردم،
سلام بر مهدی (عج) امام هدایت و تربیت، سلام بر مهدی (عج) محافظ و دعاگوی اهل ایمان،
سلام بر مهدی (عج) استغفارکننده برای شیعیان، سلام بر مهدی (عج) رمز حکمت و برکت و معرفت،
سلام بر مهدی (عج) توجهگاه اولیا، سلام بر مهدی (عج) آزمون معرفت،
سلام بر مهدی(عج) که منتظرانش بهترین خلق هستند.
از روایات بسیاری استفاده میشود که مسلمانان و پیروان اهل بیت (ع)، بهترین مخلوقات خداوند میباشند و آن مسلمانی که در زمان غیبت امام (ع) به سر میبرد و در حال انتظار ظهور مهدی موعود میباشد، افضل میباشد.
رسول اکرم (ص) در جمعی از اصحاب دو مرتبه فرمودند: «اللهم لقنی اخوانی»؛ خداوندا، برادران مرا به من بنمایان. اصحاب عرض کردند: یا رسول الله (ص)! مگر ما برادران شما نیستیم؟! حضرت فرمودند: خیر، شما اصحاب من میباشید؛ برادران من مردمی در آخرالزمان هستند که به من ایمان میآوردند با اینکه مرا ندیدهاند. خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان قبل از آنکه از صلب پدران و رحم مادران بیرون آیند، به من شناسانده است. ثابت ماندن یکی از آنها بر دین خود، از صاف کردن درخت خاردارِ افتاده، با دست، در شب ظلمانی دشوارتر است؛ و یا مانند کسی است که پارهای از آتش چوب درخت «غضا» (که چوب آن سختترین چوبهاست و آتش آن مدت زمان طولانی میماند و خاموش نمیشود) را در دست نگاه دارد؛ آنها چراغهای شب تار میباشند؛ پروردگار، آنان را از هر فتنهی تیره و تاری نجات میدهد.
امیدوارم که همهی ما مشمول این بیانات زیبا و نورانی رسول اکرم (ص) باشیم و با صبر، تحمل، تسلیم در برابر امر خداوند، تقوا، ورع و سلوکی مهدوی، دوران غیبت را طی کرده و از این وادی در سایهی نور مهدوی که مانند خورشید پسِ ابر، نور و روشنایی خود را ارزانی میدارد، بگذریم.
مهم این نیست که ما ظهورش را درک کنیم، مهم این است که حضورش را درک کنیم. خیلیها در زمان ظهور امامان معصوم (ع) بودند اما راه به دوزخ بردند زیرا حضور معصوم (ع) را درک نمیکردند. وقتی با یقین بدانیم که حیّ و حاضر است، کافی است که به سعادت ابدی دست پیدا کنیم.
سلام بر مهدی (عج) که انتظارش را همهی مردم در تمامی ادیان میکشند و منتظر روزی هستند که ظهورش را اعلام کند و به وعدههای الهی که به جهان و جهانیان داده شده، جامهی عمل بپوشاند.
حضرت ولی عصر (عج) همان است که رسالت تمام انبیا را به ثمر میرساند و به تعالیم آنها جامهی عمل میپوشاند. این را میدانیم که اکثر تعالیم انبیا نافرجام ماندهاست زیرا یا انسانها قدر آن تعالیم را نمیدانستند و یا مستعد آن تعالیم و احکام نبودند. بنابراین تمام انبیا و رسل، مژدهی فرا رسیدن روزگار رشد و عدالت الهی و تمدن واقعی را به دست مصلح غیبی خبر میدادهاند و از همین جهت است که در لسان قرآن و روایات از آن وجود مقدس تعبیر به «بقیة الله» و «ذخیرة الله» شده است.
امام باقر (ع) فرمودند: در آن روز ظهور در مکه... و کنار خانهی خدا، کعبه به مردم میگوید:
- هر کس که از آدم سخن گوید، من وارث آدم هستم
- و آن کس که از نوح سخن گوید، من وارث نوح هستم
- و آن کس که از ابراهیم سخن گوید، من وارث ابراهیم هستم
- و آن کس که از محمد (ص) سخن گوید، من وارث محمد (ص) هستم
- و آن کس که از پیامبران سخن بگوید، من وارث و یادگار پیامبران هستم.
- (یا صاحب الزمان، ما میگوییم: حسـین، و تو وارث حضرت ارباب هستی-تعبیری که یکباره به ذهنم رسید-ادمین)
آری، همه در انتظار قیام او هستند اما هر دسته و قومی به نامی و آدابی و اعتقادی.
در انجیل متی، در فصل ۲۴ آمده است:
همچنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر میشود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد... آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت، جمیع طوایف زمین سینهزنی کند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال میآید اما از آن روز و ساعت هیچکس اطلاع ندارد حتی ملائکهی آسمان؛ لذا شما نیز حاضر باشید زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان میآید.
و یا در انجیل لوقا، در فصل ۱۲ آمده است:
کمرهای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید، خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار بیند. پس شما نیز متحد باشید زیرا در ساعتی که گمان نبرید، پسر انسان میآید.
اگر کمی اهل روایات در باب ظهور و غیبت حضرت باشیم، میبینیم که چقدر عقاید مسیحیان دربارهی منجی عالم به نظرات و تفکرات ما مسلمانان نزدیک است که البته در یک لقمه فرصتی برای مقایسه نیست وگرنه چند روایات میآوردیم داخل سفرهی لقمه.
در کتاب "دانیال" فصل ۱۲ آمده است:
در آن وقت سرور بزرگ، میکائیلی که از جانب پسران قومت قائم است؛ خواهد ایستاد و در آن زمان از قوم تو هر کس که در کتاب مکتوم یافت شده است، نجات خواهد یافت. از آنانیکه خواباند در خاکِ زمین، بسیاری بیدار خواهند شد؛ بعضی جهت حیات ابدی و بعضی از برای شرمساری و حقارت ابدی.
چقدر نزدیک است این عقیده با عقیدهی شیعیان دربارهی رجعت، آنانی که دوباره زنده خواهند شد برای حقارت یا سعادت ابدی.
در کتاب "زند" زرتشت که کتاب مذهبی زرتشتیان است، آمده:
لشگر اهریمنان با یزدان، دائم در روی خاک محاربه و کشمکش دارند و غالباً پیروزی با اهریمنان باشند اما نه به طوریکه یزدان را محو و منقرض سازند؛ چه، در هنگام تنگی از اورمزد که خدای آسمان است با یزدان که فرزندان اویند، یاری میرسد و محاربهی ایشان نه هزار سال طول میکشد.
آنگاه پیروزی بزرگ از طرف یزدان میشود و اهریمنان را منقرض میسازد. تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند و پس از پیروزی یزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده و بنی آدم بر تخت نیکبختی خواهند نشست.
و انتظار درکتاب "اشعیا" (کتابی از کتب مقدس عهد عتیق یهود-ادمین):
روح خداوند که روح حکمت و فطانت و روح مشورت و جبروت و روح علم و خشیّت از خداوند است بر آن (مصلح) خواهد آرامید، خداوند او را تیزهوش گردانید که موافق منظور نظرش و مطابق مسموع گوشهایش، حکم نخواهد کرد بلکه ذلیلان را به عدالت حکم میکند و برای مسکینان زمین به راستی نتیجه خواهد داد.
و گرگ با بره سکونت داشته، ببر با بزغاله و هم گوسالهها با شیر جوان در یک مکان بخوابند و طفل کوچکی چوپان ایشان خواهد بود و در تمامی کوه مقدس هیچ ضرر و فساد نخواهد کرد زیرا زمین از دانش خداوند مانند آبهایی که دریا را فرو میگیرند، پر خواهد شد.
در همهی مکاتب به این عبارات برخورد میکنیم. ما با کمی تأمل متوجه میشویم که تعالیمی به صورت رمز به حقایق اشاره شده است که با معتقدات آیینهای دیگر توافق و هماهنگی کامل دارد که از آن جمله است:
نجات جهان از تاریکی، جهل، غفلت، ظلم و ستم توسط شخصی معنوی که از راه وحی و الهام الهی تأیید خواهد شد و این شخص کسی نیست جز آن کس که اسلام طبق هزاران آیه و روایت معرفی نموده، آن حجة ابن الحسن العسکری (ع) میباشد.
بیایید او را بخواهیم و بخوانیم و دعایش کنیم و برایش یک قدم برداریم.
مرحوم مغفور مشهدی حسین یزدی از صلحا و منتظران وجود مقدس حضرت بود. صبحهای جمعه به کوه خلج در جنوب شرقی مشهد میرفت، مشغول توسل و دعا برای حضرتش میشد. یک روز پس از دعا و توسل به منزل آمد، خسته بود، به استراحت مشغول شد، در همان حال در حال مکاشفه مشاهده کرد که حضرت بر کوه خلج ایستاده و دستهایش را به پشت گذاشته و به شهر مشهد نگاه میکردند.
گفت: آقا تشریف بیاورید داخل شهر. فرمودند: من در این شهر غریب هستم! عرض کردم: آقا اگر کاری دارید بفرمایید تا برایتان انجام دهم. فرمودند: ما کارگران زیادی داریم اما آنها حق ما را میخورند و اکثراً یک قدم برای من بر نمیدارند و به یاد من نیستند!
آری، کمی فکر کنیم آیا درست است ما که به یُمن و برکت وجود مقدس امام زمان (عج) زندگی میکنیم و رزق و روزی داده میشویم و قوام و هستی ما و قوام عالم به وجود اوست؛
- آیا صحیح است که برای رضایش یک قدم برنداریم؟!
- آیا صحیح است که به یاد حضرتش نباشیم و او را به فراموشی سپرده باشیم؟!
- آیا صحیح است که برای وجود مقدسش دعا نکنیم؟!
- آیا صحیح است که در مقام تبلیغ و معرفی حضرتش به جهانیان برنیاییم؟!
توسل به حضرت:
متوسل شویم برای رفع گرفتاریها به دعایی که از حضرتش نقل شده است:
یا مَن إذا تَضایَقَتِ الأُمورُ فَتَحَ لَها باٰباً لَمْ تَذْهَبْ اِلَیْهِ الْأَوْهامُ صَلِّ عَلىٰ محمّدٍ وَ آلِ محمّدٍ وَ افْتَحْ لِأُمورِی الْمُتَضایقَةِ باٰباً لَمْ یَذْهَبْ اِلَیْهِ وَهْمٌ یا ارحم الرّاحمین
پس از تمام نمازهای واجب خوانده شود.
صلوات
ارائه شده توسط استاد، انتشار به تاریخ 21ر2ر1396
التماس دعا ی خیر - الّلهم عجّل لِولیک الفرج
منبع: کانال اطلاع رسانی حاجیه خانم اکبری - روحشان در اعلی علییین با ائمه اطهار محشور باد.