رموز انتظار در متون کتب ادیان
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و درود بر منتظران مهدی (عج)
از حضرت امام صادق (ع) روایت شده که: نزدیکترین حالات بندگان نزد خدای عزوجل و بیشترین خشنودی او از آنان هنگامی است که حجّت خداوند را نبینند و برایشان آشکار نشود و از آنان پوشیده بماند که جای او را ندانند و در عین حال میدانند که دلایل و نشانههای الهی از بین نرفته است؛ در آن هنگام باید که هر صبح و شام منتظر فرج باشند و همانا شدیدترین موقع غضب خداوند بر دشمنانش موقعی است که حجتش را از آنان پوشانیده باشد که برایشان ظاهر نگردد؛ و البته خداوند متعال میداند که دوستانش به تردید نمیافتند و اگر چنین میدانست که آنان به تردید واقع میشوند، حجت خویش را یک چشم بر هم زدن هم از آنان مخفی نمیکرد.
ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل میکند که روزی آن حضرت فرمود: آیا شما را خبر ندهم به آنچه خدای عزوجل هیچ عملی را جز به آن از بندگان نمیپذیرد؟ گفتند: چرا. فرمود: شهادت دادن به اینکه هیچکس شایستهی پرستش، جز خداوند نیست و اینکه محمد (ص) بنده و فرستادهی او است و اقرار کردن به آنچه خداوند به آن امر فرموده؛ و ولایت؛ و بیزاری از دشمنانمان؛ و تسلیم شدن در مقابل آنان (ائمه)؛ و پرهیزکاری و کوشش؛ و اطمینان؛ و انتظار قائم (عج).
سپس فرمود: بهدرستی که برای ما دولتی است که خداوند هر وقت بخواهد آن را روی کار میآورد، آنگاه فرمود: هرکس دوست میدارد از جملهی اصحاب قائم (عج) باشد، باید انتظار بکشد و با پرهیزکاری و اخلاق نیک، رفتار نماید درحالیکه منتظر باشد؛ پس اگر از دنیا رفت و پس از مردنش، قائم (عج) قیام کند، برای او اجر و پاداش خواهد بود همانند پاداش کسیکه امام قائم (عج) را درک کرده باشد. پس جدیّت کنید و در انتظار بمانید، گوارایتان باد، ای گروهی که مشمول رحمت الهی هستید.
عبدالعظیم حسنی میفرماید: بر آقایم امام جواد (ع) وارد شدم و میخواستم که دربارهی قائم (عج) از آن حضر ت سؤال کنم که آیا همان مهدی است یا غیر او؟ پس خود آن حضرت آغاز سخن کرد و به من فرمود: ای ابوالقاسم! بهدرستیکه قائم (عج) از ما است و اوست مهدی که واجب است در زمان غیبتش، انتظار کشیده شود و در زمان ظهورش، اطاعت گردد و او سومین امام از فرزندان من است.
عقیده به ظهور یک رهاییبخش بزرگ و برچیده شدن بساط ظلم و ستم از میان انسانها و حکومت حق و عدالت، منحصر به شرقیها و مذاهب شرقی نیست بلکه یک اعتقاد عمومی و جهانی است که چهرههای مختلف آن در عقاید اقوام گوناگون دیده میشود و همه روشنگر این حقیقت است که این اعتقاد کهن، ریشهای در فطرت و نهاد انسانی؛ و در دعوت همهی پیامبران داشته است. در کتاب «دیباچهای بر رهبری»، ضمن بیان وجود انتظار ظهور یک منجی بزرگ در میان اقوام مختلف غربی و بهرهبرداری پارهای از افراد از یک چنین انتظار عمومی، نام پنج نفر از مدعیان را که از انگلستان برخاستهاند بهنامهای: جیمز نایلور؛ یوحنا سرشکات؛ ریچارد برادرز؛ جان نیکولزتام؛ هنری جیمز پرینس، را ذکر میکند و از برنارد باربر؛ جامعهشناس آمریکایی در رسالهی « نهضت منجیگری» وجود چنین اعتقادی را حتی در میان سرخپوستان آمریکایی نقل کرده، میگوید: در میان قبایل سرخپوست آمریکایی این عقیده شایع است که روزی گردِ سرخپوستان ظهور خواهد کرد و آنها را به بهشت زمین رهنمون خواهد شد.
تنها تا پیش از سال ۱۸۹۰ بالغ بر بیست نوع از این نهضتها در تاریخ آمریکا ضبط شده است. آثار این عقیده را در میان اهالی اسکاندیناوی و بومیان مکزیک و نظایر آنها نیز میتوان یافت.
حال عباراتی چند و مختصر از کتب سایر ادیان که نشانگر نوید ظهور مصلح آخرالزمان است را متذکر میشویم:
انتظار در انجیل
انجیل متّی، در فصل ۲۴ میگوید: همچنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر میشود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد.... آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت، جمیع طوایف زمین سینهزنی کند؛ و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال میآید ... اما از آن روز و ساعت، هیچکس اطلاع ندارد، حتی ملائکهی آسمان ... لهذا شما نیز حاضر باشید زیرا در ساعتی که گمان نبرید، پسر انسان میآید.
انجیل مرقس، در فصل ۱۳ میگوید: در آن وقت، فرشتگان خود را از جهات اربعه از انتهای زمین تا به اقصای فلک فراهم خواهند آورد... ولی از آن روز و ساعت غیر از پدر، هیچکس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس برحذر باشید و بیدار شده، دعا کنید زیرا نمیدانید که آنوقت کی میرسد.
انجیل لوقا، در فصل ۱۲ میگوید: کمرهای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید...خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد... پس شما نیز متحد باشید زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان، میآید.
انجیل یوحنای لاهوتی، در فصل دوم میگوید: آن کس که غالب آید و اعمال مرا تا انجام، نگاه دارد او را بر امتها قدرت خواهم بخشید تا ایشان را به عصای آهنین حکمرانی کند و مثل کوزههای کوزهگر، خرد خواهند شد. چنانکه من نیز از پدر خودم یافتهام، به او ستارهی صبح را خواهم بخشید. آنکه گوش دارد، بشنود که روح کلیساها چه میگوید.
انتظار در کتاب دانیال
در کتاب دانیال فصل ۱۲ میگوید: در آن وقت سرور بزرگ میکائیلی؛ که از جانب پسران قومت قائم است، خواهد ایستاد و در آن زمان از قوم تو، هرکس که در کتاب مکتوم یاد شده است، نجات خواهد یافت. از آنانی که خوابند در خاک زمین، بسیاری بیدار خواهند شد. بعضی جهتِ حیات ابدی و بعضی از برای شرمساری و حقارت ابدی.
انتظار در کتاب اشعیا
روح خداوند که روح حکمت و فطانت و روح مشورت و جبروت و روح علم و خشیّت از خداوند است، بر آن (مصلح) خواهد آرامید. خداوند او را تیزهوش گردانیده که موافق منظور نظرش و مطابق مسموع گوشهایش حکم نخواهد کرد.
بلکه ذلیلان را به عدالت حکم میکند و برای مسکینان زمین، بهراستی نتیجه خواهد داد. و گرگ با بره سکونت داشته، ببر با بزغاله؛ و هم گوساله با شیر جوان همخوابه خواهند شد و طفل کوچکی چوپان ایشان خواهد بود. و در تمامی کوه مقدس هیچ ضرر و فساد نخواهد کرد زیرا زمین از دانش خداوند مثل آبهایی که دریا را فرو میگیرند پر خواهد شد.
در کتاب اشعیا فصل ۶۵ میگوید: آنکه خویشتن را در روی زمین دعای خیر مینماید، به خدای حقیقی دعای خیر خواهد نمود و کسیکه سوگند در زمین میخورد به خدای حقّ سوگند خواهد خورد.
اینک آسمانهای جدید و زمین تازه را احداث میکنم و اولینها مذکور نشده و بهخاطر نخواهند آمد.
پس از آنچه که احداث می کنم دائماً شادمان و وجدکنان باشید زیرا اینک من اورشلیم را محل وجد و قومش را مصدر سرور ایجاد میکنم. عبثاً زحمت نخواهند کشید و به جهت اضطراب نخواهند زایید زیراکه ایشان با افعادشان، نسل برکت یافته از خداوند خواهند بود.
گرگ با بره با هم خواهند چرید و شیر مثل گاو، کاه خواهند خورد و خوراک مار، خاک بود، خداوند میفرماید که: در تمامی کوه مقدس من، ضرر نمیرسانند و فساد نخواهند کرد.
انتظار در کتاب صفنیاه
در کتاب صفنیاه از فصل سوم میگوید: و گفتم که شاید از من ترسیده، تأدیب را قبول نمایی تا آنکه مسکن ایشان منقطع نشود اما هرقدر که ایشان را عقوبت نمودم، ایشان سحرخیزی نموده، تمامی اعمال خویشتن را فاسد گردانیدند.
بنابراین خداوند میفرمایدکه: از من منتظر شوید تا به روزی که جهت غارت کردن برخیزم؛ زیرا قصد من اینست که طوائف را جمع نموده، ممالک را گرد آورم تا آنکه غضب خود را یعنی شدت قهرم را کلاً با ایشان بریزم زیرا تمامی زمین به آتش غیرت من سوخته خواهد شد. زیرا در آن به قومها لب پاک را برخواهم گردانید تا آنکه همگی ایشان، به اسم خداوند استدعا نموده و او را به یک دل عبادت کنند.
انتظار در کتاب زردشت
کتاب زند که کتاب مذهبی زردشتیان است، میگوید: لشگر اهریمنان با یزدان، دائم در روی خاک، محاربه و کشمکش دارند و غالباً پیروزی با اهریمنان باشد اما نه بهطوریکه ایزدان را محو و منقرض سازند، چه در هنگام تنگی از جانب اورمزد که خدای آسمان است با یزدان که فرزندان اویند، یاری میرسد و محاربهی ایشان، نه هزار سال طول میکشد، آنگاه پیروزی بزرگ از طرف یزدان میشود و اهریمنان را منقرض میسازد.
تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند و بعد از پیروزی یزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده و بنیآدم بر تخت نیکبختی خواهند نشست.
انتظار در کتاب دادئک
کتاب دادئک از کتب مذهبی «براهمه» میباشد که میگوید: بعد از آنکه مسلمانی بهمر رسد، در آخرالزمان؛ و اسلام در میان مسلمانان از ظلم ظالمان و فسق عالمان و تعدی حاکمان و ریای زاهدان و بیدیانتی امینان و حسد حاسدان برطرف شود و دنیا مملو شود از ظلم و ستم؛ و اسلام برطرف شود و به جز نام از او نماند و پادشاهان ظالم و بیرحم شوند و رعیت بیانصاف شوند و در خرابی یکدیگر بکوشند و عالم را کفر و ظلالت بگیرد، دست حق به درآید و جانشین آخر ممتاطا که محمد باشد، ظهور کند و مشرق و مغرب عالم را بگیرد؛ و بگردد همهجا و بسیار کسان را بکشد و خلایق را هدایت کند و آن در حالتی باشد که ترکان، امیر مسلمانان باشند و غیر حق و راستی از کسی قبول نکند.
انتظار در زبور داود
مزامیر در مزمور ۹۶ میگوید: قومها را به انصاف، داوری خواهد کرد، آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد، دریا و پُری آن غرش نمایند، صحرا و هرچه در آن است به وجد آید، آنگاه تمام درختان جنگل ترنّم خواهند نمود به حضور خداوند؛ زیرا که میآید؛ زیرا که برای داوری جهان میآید؛ ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد کرد.
مزامیر در مزمور ۳۷ میگوید: زیرا که شریران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد...اما متواضعان وارث زمین خواهند شد... زیراکه بازوان شریر شکسته خواهد شد؛ و اما صالحان را خداوند تأیید میکند...و میراث از آنان خواهد بود تا ابد.
و همین مضمون را قرآن کریم از زبور نقل میکند و میفرماید: در زبور داوود نوشتیم (و در کتب انبیاء سلف وعده دادیم) که البته بندگان نیکوکار ملک زمین را وارث و متصرّف خواهند شد.
وقتی خوب در این عبارات کتب ادیان دیگر تأمل کنیم، میبینیم تعالیمی به صورت رمز به حقایق اشاره شده است که با معتقدات آیینهای دیگر توافق و هماهنگی کاملی دارد که از آن جمله است نجات جهان از تاریکی و جهل و غفلت و ظلم و ستم؛ توسط شخصی معنوی که از راه وحی و الهام الهی تأیید خواهد شد و این شخص کسی نیست جز آن کس که اسلام طبق هزاران آیه و روایت، معرفی نموده؛ آن حجت بن الحسن العسکری (عج) میباشد. جهت فرجش صلواتی فرستید.
ارائه شده توسط استاد، انتشار به تاریخ 3ر6ر1396
التماس دعا ی خیر - الّلهم عجّل لِولیک الفرج
منبع: کانال اطلاع رسانی حاجیه خانم اکبری - روحشان در اعلی علییین با ائمه اطهار محشور باد.